Cliquer sur les photos pour agrandir/Click on the photos to enlarge
If you want to scroll throuh all the blog, click on messages plus anciens at the end of the blog page.

dimanche

Interview met Miriam Stern november 2010



Waar zoek je naar in je werk:
Ik zoek naar de essentie der dingen. Wat is de essentie van een bloem, hoe kan ik dat verbeelden. Wat is de essentie van het schilderij dat ik gemaakt heb, wat moet ik weghalen om tot de essentie te komen.
 Ik zoek naar schoonheid die niet voor de hand ligt.

Waar ligt de meerwaarde van jouw werk t.a.v andere kunstenaars.
Die is er niet. Alles is al gedaan en bedacht; alles is al. De meerwaarde wordt bepaalt door de kijker, omdat mijn werk toevallig aansluit op zijn/haar beleven, en er een klik ontstaat.

Wat kenmerkt jouw werk?
Eenvoud,  directheid,  vaak is het minimalistisch. Meestal heeft mijn werk een vriendelijke, verstilde sfeer. In schilderijen is het kleurgebruik vaak beperkt tot een paar kleuren. Soms zijn er teksten of woorden in mijn werk. Ik gebruik graag zinnen of beeldmateriaal uit vorig werk., dat geeft me een gevoel van samenhang, een gevoel of mijn werken een familie vormen.

Welke disciplines ben je actief:
Schilderen, installaties, objecten

Is er een terugkerende thematiek in je werk:
Het zoeken naar de essentie en aandacht voor het onvolmaakte. Maar ook vensters, de natuur,  en introspectie.

Wie heeft je artistiek beïnvloed.
De manier hoe mijn vader die fotograaf was, om zich heen keek, nl. met duim en wijsvinger een objectief vormend, heeft mij zeer zeker beïnvloed . Het isoleren van een deel van de omgeving en zo bestaande gegevens een nieuw aanzicht geven, en het zoeken naar de essentie van die omgeving.
Ik heb geen kunstopleiding en ben me pas echt voor kunst gaan interesseren toen ik het zelf ging maken. Heel direct ben ik niet beïnvloed , maar onbewust ben ik natuurlijk wel beïnvloed, oa door:
                                                                                
Chagall:
In mijn figuratieve werk ben ik  zeker door Chagall beïnvloed: de sfeer en de droomachtige positionering van dingen en mensen.

Morandi
Ik  ben waarschijnlijk ook in enige mate beïnvloed door Morandi
Het subtiele kleur gebruik; beperkt aantal kleuren in een schilderij. De sobere setting van zijn stillevens, de objecten die een bezieling hebben meegekregen, en die mollig  en een beetje knullig overkomen.

De componisten Arvo Part en Eric Satie.
Hun werk  bestaat uit  simpele harmonieën, vaak slechts drieklanken en  ruimte tussen noten,  en maten. Muzikale stiltes, rust. Deze muziek schept ruimte, rust en een meditatieve sfeer.

In welke relatie staat jouw kunst met de kunst die al bestaat.
Er zijn 2 stromingen die dicht bij elkaar staan en waarmee ik me verwant  voel. Outsiders art, (l'art brut, informele kunst ) en abstract expressionisme.
Ik voel  me verwant aan de outsiders art ten eerste omdat ik ook een outsider ben, maar ook omdat directheid en spontaniteit belangrijker voor mij zijn, dan perfectie of correct weergeven.
Het vrij zijn van stijlen, maniertjes, en techniek herken ik in het werk van de outsiders. Ik ben erg jaloers  op de enorme kracht en emotie die je bij die kunstenaars tegen komt.

In het abstract expressionisme en dan denk ik met name aan Rothko, herken ik, de door William Seitz gegeven definities als: Het stellen van expressie boven perfectie,
vitaliteit boven afwerking,
innerlijk boven uiterlijk .

Wat inspireert je om een kunstwerk te beginnen.

Een opdracht of expositie met een thema, maar meestal gebeurt het spontaan als ik mijn atelier in loop om iets te pakken. Ook muziekstukken of dichtregels hebben me vaak geïnspireerd om een werk te beginnen.

Wat zou je willen dat mensen over je werk zeiden?

Ik zou graag willen dat ze zeiden dat het ze geraakt heeft. Dat ze schoonheid hebben ontdekt op een nieuwe manier. Dat het ongekunsteld is wat ik maak. Dat er verdieping inzit.

Wat zeggen mensen over je werk?
Dat het ze raakt, dat ze schoonheid op een andere manier zijn gaan beschouwen. Dat het saai is omdat er zo weinig actie in zit.

Waar gaat het heen met je werk.
Ik wil zeker weer samenwerken met andere kunstenaars, vooral ook met kunstenaars die een andere discipline dan ik beoefenen. Ik wil meer met gedichten in mijn werk doen en ik heb momenteel behoefte aan transparantie en ga werken met plexiglas.

Aucun commentaire: