Waar zoek je naar in je werk:
Ik zoek naar de essentie der dingen. Wat is de essentie van
een bloem, hoe kan ik dat verbeelden. Wat is de essentie van het schilderij dat
ik gemaakt heb, wat moet ik weghalen om tot de essentie te komen.
Ik zoek naar
schoonheid die niet voor de hand ligt.
Waar ligt de meerwaarde van jouw werk t.a.v andere
kunstenaars.
Die is er niet. Alles is al gedaan en bedacht; alles is al.
De meerwaarde wordt bepaalt door de kijker, omdat mijn werk toevallig aansluit
op zijn/haar beleven, en er een klik ontstaat.
Wat kenmerkt jouw werk?
Eenvoud,
directheid, vaak is het minimalistisch.
Meestal heeft mijn werk een vriendelijke, verstilde sfeer. In schilderijen is
het kleurgebruik vaak beperkt tot een paar kleuren. Soms zijn er teksten of
woorden in mijn werk. Ik gebruik graag zinnen of beeldmateriaal uit vorig
werk., dat geeft me een gevoel van samenhang, een gevoel of mijn werken een
familie vormen.
Welke disciplines ben je actief:
Schilderen, installaties, objecten
Is er een terugkerende thematiek in je werk:
Het zoeken naar de essentie en aandacht voor het
onvolmaakte. Maar ook vensters, de natuur,
en introspectie.
Wie heeft je artistiek beïnvloed.
De manier hoe mijn vader die fotograaf was, om zich heen
keek, nl. met duim en wijsvinger een objectief vormend, heeft mij zeer zeker
beïnvloed . Het isoleren van een deel van de omgeving en zo bestaande gegevens
een nieuw aanzicht geven, en het zoeken naar de essentie van die omgeving.
Ik heb geen kunstopleiding en ben me pas echt voor kunst gaan
interesseren toen ik het zelf ging maken. Heel direct ben ik niet beïnvloed ,
maar onbewust ben ik natuurlijk wel beïnvloed, oa door:
Chagall:
In mijn figuratieve werk ben ik zeker door Chagall beïnvloed: de sfeer en de
droomachtige positionering van dingen en mensen.
Morandi
Ik ben waarschijnlijk
ook in enige mate beïnvloed door Morandi
Het subtiele kleur gebruik; beperkt aantal kleuren in een
schilderij. De sobere setting van zijn stillevens, de objecten die een
bezieling hebben meegekregen, en die mollig
en een beetje knullig overkomen.
De componisten Arvo Part en Eric Satie.
Hun werk bestaat
uit simpele harmonieën, vaak slechts
drieklanken en ruimte tussen noten, en maten. Muzikale stiltes, rust. Deze muziek
schept ruimte, rust en een meditatieve sfeer.
In welke relatie staat jouw kunst met de kunst die al
bestaat.
Er zijn 2 stromingen die dicht bij elkaar staan en waarmee
ik me verwant voel. Outsiders art,
(l'art brut, informele kunst ) en abstract expressionisme.
Ik voel me verwant
aan de outsiders art ten eerste omdat ik ook een outsider ben, maar ook omdat
directheid en spontaniteit belangrijker voor mij zijn, dan perfectie of correct
weergeven.
Het vrij zijn van stijlen, maniertjes, en techniek herken ik
in het werk van de outsiders. Ik ben erg jaloers op de enorme kracht en emotie die je bij die
kunstenaars tegen komt.
In het abstract expressionisme en dan denk ik met name aan
Rothko, herken ik, de door William Seitz gegeven definities als: Het stellen
van expressie boven perfectie,
vitaliteit boven afwerking,
innerlijk boven uiterlijk .
Wat inspireert je om een kunstwerk te beginnen.
Een opdracht of expositie met een thema, maar meestal
gebeurt het spontaan als ik mijn atelier in loop om iets te pakken. Ook
muziekstukken of dichtregels hebben me vaak geïnspireerd om een werk te
beginnen.
Wat zou je willen dat mensen over je werk zeiden?
Ik zou graag willen dat ze zeiden dat het ze geraakt heeft.
Dat ze schoonheid hebben ontdekt op een nieuwe manier. Dat het ongekunsteld is
wat ik maak. Dat er verdieping inzit.
Wat zeggen mensen over je werk?
Dat het ze raakt, dat ze schoonheid op een andere manier
zijn gaan beschouwen. Dat het saai is omdat er zo weinig actie in zit.
Waar gaat het heen met je werk.
Ik wil zeker weer samenwerken met andere kunstenaars, vooral
ook met kunstenaars die een andere discipline dan ik beoefenen. Ik wil meer met
gedichten in mijn werk doen en ik heb momenteel behoefte aan transparantie en ga
werken met plexiglas.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire